آهسته کتابخانه را می گردم

به من گفت: ای بیابان گرد غربت!کیستی؟ گفتم:
پرستویی که هر جا می نشیند لانه می سازد

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

هفت روایت خصوصی

دوشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۲:۳۴ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

تعریف این کتاب را چند جا خوانده بودم. بالاخره امسال تصمیم گرفتم از نمایشگاه کتاب بخرمش و بعد هم عصر یک روز یکشنبه ی اردی‌بهشتی گرفتم دستم و شروع کردم به خواندن. یک کتاب کوچک 176 صفحه ای که خواندنش یک ساعت و نیم بیشتر زمان نبرد. ولی به قدری خوب بود که تصمیم گرفتم نوشتن توی این وبلاگ را با معرفی اش شروع کنم.

نویسنده با خانواده ی امام موسی صدر گفت و گو کرده و حاصل هفت روایت شده از آدم های مختلف. روایت هایی از فرزندان، همسر، برادر، خواهرها، خواهر زاده و همین طور یک دوست خانوادگی.

خواندن این کتاب برایم دو تا فایده داشت. اولین فایده، کمی بیشتر دانستن درباره ی امام موسی صدر بود. درباره ی خانواده و پیشینه. درباره ی اخلاق و رفتار و شخصیت. قبلش فقط چیزهای مختصری درباره ی فعالیت های ایشان در لبنان می دانستم و قضیه ی ناپدید شدن در لیبی. چند سال پیش یک سفر تفریحی یک روزه رفتیم بیروت. عالمی که الان اسمش را یادم نیست تازه فوت کرده بود و در و دیوار محله های مسلمان، تیرهای چراغ برق و خلاصه هر جایی که بشود بنر یا پوستری نصب کرد پر بود از عکس های آن عالم فقید و امام موسی صدر. بعد از این همه سال هنوز هم  تصویری که قدم به قدم توی خیابان ها تکرار شده بود امام موسی صدر بود. خب آدم از روی این چیزها و از روی روایاتی که این طرف و آن طرف می شنود و می خواند درباره ی کارهای بزرگی که به دستشان در لبنان انجام شده، می فهمد این انسان بزرگ بوده، مهم بوده. ولی من به شخصه تا قبل از خواندن این کتاب چیزی از شخصیت این انسان نمی دانستم.

دومین فایده تحت تاثیر قرار گرفتن بود! به شخصه بر این باورم که همه ی انسان های خدایی و بزرگ تاثیر گذارند. ولی این که این تاثیر بعد از گذشت بیش تر از 30 سال و بدون هیچ مواجهه ای با آن شخصیت باشد، بر می گردد به واسطه ای که دارد این تاثیر را منقل می کند. و به نظرم این کتاب خوب واسطه ای ست! واسطه ای برای قرار گرفتن تحت تاثیر خلقیات و روحیات و منش امام موسی صدر. برای اینکه آدم با خودش فکر کند که شاید من هم بتوانم در حد توانم این طور باشم. اینکه حداقل سعی کنم برای بزرگ تر شدن. خوبی کتاب این بود که به قول خود نویسنده رفته بود سراغ صحنه ها و کلام ها و طنین ها و طیف هایی که گوشت و پوست و خون با خودش بیاورد. چیزهایی که بشود با آن ها یک آدم ساخت. و همین باعث می شد آن انسان روایت شده در کتاب نزدیک و قابل باور باشد برایم. آن قدری که با وجود این که هیچ وقت این شخصیت را ندیده و نشناخته ام، تحت تاثیرش قرار بگیرم و یک تکانی بخورم برای حرکت کردن و بهتر شدن.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

خواستم یک قسمت از متن کتاب را هم این جا بیاورم. ولی  با یک تورق سریع نتوانستم انتخاب کنم. ان شالله بعدا دوباره کتاب را بخوانم و یک قسمت از متن را این جا بنویسم.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۸
عطیه

نظرات  (۵)

سلام. چقدر خوشحالم کرد دیدن اینجا. باید سر فرصت بیام تمام معرفی هاتونو بخونم. این سبک نوشتن و معرفی کتاب ها هیشه برای من جذاب تر از معرفی های خشک و رسمی و حتی نقد بوده. 
موفق باشین :)
پاسخ:
سلام
من اصن به خاطر این که از این سبک معرفی تون توی وبلاگ من و کتاب خوشم اومد، سعی کردم که خودمم همچین کاری بکنم!
البته چند وقتیه که انگیزه ای نداشتم برای نوشتن... خدا کنه ازین بی انگیزگی در بیام و بخونم و بنویسم بازم...
خیلی وقته دنبال این کتاب میگردم ولی هنوز پیداش نکردم
خیلی دوست دارم بخونمش تعریفش رو زیاد شنیدم
پاسخ:
من خودم از نمایشگاه گرفتم ولی تو کتاب فروشیا ام دیدم دارنش!
دلم کتابه رو خواست!!!
پاسخ:
بیارمش برات؟
۰۹ تیر ۹۴ ، ۱۶:۰۴ خانم گلآبی
سلام....با اجازه ات وبلاگتو ی دور خوندم و خیلی خوشم اومد....کتابای جالبی رو معرفی کردی و معرفی کردنتم جالب بود... در مورد سفرنامه من جدیدا جانستان کابلستانو خوندم که به نظرم خیلی خوب بود... در کل موفق باشی :-D
پاسخ:
سلام
لطف کردین
منم جانستان کابلستانو خوندم. چاپ اولشو از نمایشگاه کتاب گرفتم. ولی خب چون خیلی گذشته دیگه چیز زیادی ازش یادم نیست که بنویسم!
در کل خیلی متشکر!:)
سلام
خونه نو مبارک : )
منم خیلی تعریف این کتاب رو خوندم و جزو برنامه های کتاب خوانی م هست؛ البته بعد از این که 30 تا کتاب نخونده م رو خوندم. تا اطلاع ثانوی خودم رو در خرید کتاب تحریم کردم. از بس که تو یه دوره تند تند 5، 6 تا 5، 6 تا کتاب خریدم :دی
پاسخ:
سلام!
خیلی ممنون! خونه ی خودتونه!
منم کلی کتاب نخونده دارم ولی بازم کتاب می خرم!:دی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی