آهسته کتابخانه را می گردم

به من گفت: ای بیابان گرد غربت!کیستی؟ گفتم:
پرستویی که هر جا می نشیند لانه می سازد

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

این کتاب را حدود یک سال و نیم پیش در کتابفروشی دیدم و سفارش دادم به یکی از دوستان که برایم بخرد و بهم هدیه بدهد! ولی تمام این مدت سراغش نرفته بودم. تا اینکه به خاطر سوالی که برایم پیش آمده بود تصمیم گرفتم بخوانمش تا شاید جوابم را پیدا کنم. این کتاب این طرف و آن طرف زیاد معرفی شده و موضوع مسابقه ی کتابخوانی هم بوده ولی اینقدر از خواندنش لذت بردم که دیدم یک بار دیگر هم اگر معرفی شود اشکالی ندارد!

کل کتاب 128 صفحه است و فصل بندی ندارد. یک متن یک تکه ی طولانی ست که البته در حد یک رمان جذاب کشش دارد و راحت خوانده می شود. روی جلد زیر عنوان خانواده عبارت «به سبک ساخت یک جلسه ی مطوّل مَطوی در محضر مقام معظم رهبری» آمده که انصافا عنوان عجیب غریبی است و در مقدمه ی کتاب هم یک صفحه و نیم درباره ی معنی آن توضیح داده شده.

Family

 

نوع نگاه در این کتاب به خانواده و روابط زن و مرد یک نگاه متکامل و محبت محور است. خیلی از دیدگاه های بیان شده در کتاب نه این که جدید باشند -چون در واقع دیدگاه اسلامی اند- ولی حقیقت هایی هستند که قبلا کمتر تبیین شده اند و موقع خواندن آدم می بیند چه بسیار کج فهمی هایی اینقدر در جامعه جا افتاده و القا شده که حقیقت پنداشته می شوند. در واقع این کتاب یک دوره ی خلاصه و روان از دیدگاه های کاربردی اسلام در مورد ازدواج، خانواده و جایگاه زن است که می تواند هم پاسخگوی خیلی سوالات باشد و هم تحولی در ذهنیت خیلی ها نسبت این مسائل ایجاد کند. این کتاب جملات و پاراگراف های زیادی دارد که بخواهید نشانه بگذارید یا جایی بنویسید ولی به نظرم اول یک دور کتاب را یک نفس از اول تا آخر بخوانید و بعد در دور دوم یادداشت برداری یا نشانه گذاری کنید.

همان طور که در مقدمه ی کتاب هم گفته شده مخاطب کتاب هر کسی با هر سن و سال و شرایطی می تواند باشد. هم لحن و هم مطالب گفته شده شیرین اند، و دیدگاه مثبتی از خانواده در ذهن به جا می گذارند. در بحبوحه ی دیدگاه های حداقلی و بعضا غلط نسبت به ازدواج و خانواده این کتاب خیلی برایم جذاب و منحصر به فرد بود و توصیه می کنم هم خودتان بخوانید هم به دیگران هدیه بدهید.

برای آوردن قسمتی از متن کتاب نتوانستم از متن اصلی قسمت کوتاهی انتخاب کنم چون واقعا خیلی جاها برایم جالب بود برای همین یک قسمت از مقدمه ی کتاب را انتخاب کردم:

«این توفیق را یافته ایم که پای بحث یک اسلام شناس، قرآن شناس، جامعه شناس، غرب شناس و البته یک عالمِ عامل بنشینیم و برایمان از خانواده بگوید؛ از فلسفه و اهمیت ازدواج، از تفاوت نظر اسلام و غرب درباره ی ازدواج، تفاوت های مرد و زن، جایگاه مرد و زن در خانواده و... بحث هایی که همچون دانه های تسبیح کنار هم قرار می گیرند و ارتباط آنها با نخ تسبیح که همان مسئله ی مهم خانواده است، معلوم می شود. در واقع هم به موضوع خانواده پرداخته شده و هم به موضوع زن. نقش زن در خانواده، هم از دیدگاه نقد نظر غرب و هم از دیدگاه طرح نظر اسلام عنوان شده است.
این موضوعات همچون یک رمان محتوایی، خواننده ی محترم را جذب می کند و به دنبال خود می کشاند. موضوع، یک موضوع بسیار ملموس در زندگیست و مخاطبِ آن، فقط زوج های جوان نیستند. هرکس می خواهد خانواده ای تشکیل دهد، یا تشکیل داده و ابتدای راه است، یا سال هاست که زندگی مشترک را شروع کرده و اکنون در فکر زندگی مشترک فرزندان است، می تواند مخاطب باشد.»

۶ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۴ ، ۰۷:۰۷
عطیه